Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

19 maj 2016

Samochody FCA gwiazdami Mille Miglia 2016.

Od 19 do 22 maja br. odbywać się będzie historyczny rajd Mille Miglia, według słów Enzo Ferrari, „najpiękniejszego na świecie podróżującego muzeum". W 34. edycji wezmą udział cenne samochody zabytkowe marek Fiat, Lancia i Alfa Romeo, należące do kolekcji FCA Heritage, nowej struktury, która koordynuje wszystkie działania firmy związane ze światem zabytkowej motoryzacji.

Samochody FCA gwiazdami Mille Miglia 2016.
  • Od 19 do 22 maja br. potrwa 34. edycja historycznego rajdu upamiętniającego najsłynniejszy w historii wyścig.
  • W rajdzie wezmą udział marki, jak Fiat, Lancia i Alfa Romeo wraz z kilkoma bezcennymi samochodami zabytkowymi.
  • Z Muzeum Alfy Romeo przyjadą trzy perełki: 6C 1750 Gran Sport z 1930 r., 1900 Sport Spider z 1954 r. i 1900 Super Sprint z roku 1956.
  • Na linii startu pojawi się również Lancia Ardea z 1939 roku wraz z aktorką Kasią Smutniak oraz dwa spidery Fiata: 508 Balilla Coppa d'Oro (1934) i 1100 TV Trasformabile (1955).
  • Obok tych samochodowych okazów pojawią się ostatnie nowości z aktualnej produkcji: od Alfy Romeo Giulia po Nową Giuliettę, od serii specjalnej Lancia Ypsilon Mya do nowego Fiata 124 Spider.
  • Marka Alfa Romeo jest sponsorem motoryzacyjnym tych historycznych wyścigów, które do dnia dzisiejszego ekscytują kierowców i fanów z całego świata.

Od 19 do 22 maja br. odbywać się będzie historyczny rajd Mille Miglia, według słów Enzo Ferrari, „najpiękniejszego na świecie podróżującego muzeum".
W 34. edycji wezmą udział cenne samochody zabytkowe marek Fiat, Lancia i Alfa Romeo, należące do kolekcji FCA Heritage, nowej struktury, która koordynuje wszystkie działania firmy związane ze światem zabytkowej motoryzacji.

Zgodnie z tradycją, te nieco starodawne wyścigi, których marka Alfa Romeo jest sponsorem motoryzacyjnym, rozpoczną się i zakończą w Brescii, przejeżdżając przez najbardziej oddziałujące na wyobraźnię miejsca Włoch, z punktem zwrotnym w Rzymie.
U boku tych motoryzacyjnych okazów pojawią się ostatnie nowości z aktualnej produkcji, potwierdzając tym samym nierozerwalną więź pomiędzy samochodami -ikonami przeszłości a tymi z aktualnej produkcji. „Zaszczyt" otwarcia wyścigów przypadnie na przykład nowej Giulii, najbardziej wyczekiwanemu w tym roku modelowi Alfy Romeo i w ostatnich dniach prezentowanego przedstawicielom międzynarodowej prasy. Ponadto, podczas Mille Miglia 2016 publiczność będzie mogła podziwiać nową serię specjalną Lancia Ypsilon Mya, która wyróżnia się jeszcze bardziej eleganckim i wyszukanym stylem, oraz nowego Fiata 124 Spider (wpisującego się w długą tradycję swojego legendarnego przodka, spidera Fiata, reprezentowanego na Mille Miglia przez dwa znakomite samochody), które zapewne rozkochają w nich nowe pokolenie, stawiając na swój typowo włoski styl oraz osiągi. To właśnie nowy Fiat 124 Spider przejedzie przez całą trasę, tworząc specjalny dzienniki podróży. Wreszcie, organizatorzy wyścigu w Brescii będą mogli liczyć na flotę Nowej Giulietty, niedawno odnowionego modelu Alfy Romeo, będącej wyraźnym nawiązaniem do nowej Giulii.

Alfa Romeo.
Na legendarną trasę rajdu powraca 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, 1900 Sport Spider z 1954 i 1900 Super Sprint z roku 1956. Są to trzy bezcenne egzemplarze pochodzące z Muzeum Alfy Romeo, które przemierzą trasy regularnych wyścigów Mille Miglia organizowanych w latach 1927- 1957, podczas których samochody z logo węża triumfowały ponad jedenaście razy: to rekordowy sukces, który nie został nigdy pobity.
Oczy wszystkich fanów skierowane będą na 6C 1750 Gran Sport, legendarny model, którym Tazio Nuvolari i Giovanni Battista Guidotti zwyciężyli wyścig w 1930 roku. Oprócz anegdoty o „wyprzedzaniu z wyłączonymi światłami", podczas tego wyścigu kierowca z Mantui (Novolari) ustanowił rekordową średnią prędkość 100 km/h. Nadwozie zostało zaprojektowane przez mediolańskie atelier Zagato i do teraz wzbudza zachwyt tych, którzy mają szczęście ją zobaczyć.
Obok niej: 1900 Sport Spider z 1954 roku, niezwykle rzadki wyścigowy spider,  wyprodukowy w zaledwie dwóch egzemplarzach, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami z „1900" z suchą miską olejową, o maksymalnej mocy podniesionej do 138 KM, rozpędzający samochód do 220 km/h dzięki masie 880 kilogramów oraz wyjątkowo efektywnej aerodynamice. Wyróżniające się designem dzieło Bertone, 1900 Sport Spider wyposażona jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion: osiągi i łatwość prowadzenia porównywalne są z nowoczesnymi samochodami, auto jest szybko reagujące i konkretne, dobrze trzyma się drogi.
Na drogach trasy Mille Miglia 2016 pojawi się również 1900 Super Sprint z 1956 roku, eleganckie coupé z karoserią zaczerpniętą od wersji Touring, które stanowi odmianę „gran turismo" 1900, samochodu, który stał się sławny w latach 50. XX wieku,  dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach". 1900 SS nie pojawi się z pewnością po raz pierwszy na rajdzie, ponieważ w latach 50., kiedy odbywały się jeszcze regularne wyścigi Mille Miglia, była ulubionym samochodem wielu prywatnych kierowców, którzy wybierali ją ze względu na efektywne połączenie osiągów i niezawodności. Tak więc, te trzy niezwykle rzadkie egzemplarze reprezentują cenną kolekcję, dostępną w odnowionym Muzeum Alfy Romeo w Arese, nazwanym „wehikułem czasu". W jego salach wystawionych jest 69 modeli, które najbardziej wpłynęły nie tylko na ewolucję marki, ale na całą historię motoryzacji: od pierwszego samochodu wyprodukowanego przez Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) o mocy 24 KM, do P2, która pozwoliła Alfie Romeo zdobyć Mistrzostwo Świata w 1925 roku, od legendarnej zwyciężczyni wyścigu „24 godziny Le Mans"  jakim była Alfa 8C 2300, do Alfetty 159, którą Juan Manuel Fangio w 1951 roku zdobył tytuł Mistrza Świata Formuły 1, aż po chluby pokroju 33 TT 12 w latach 70., czy model 155, który w 1993 roku zwyciężył w Deutsche Tourenwagen Meisterschaft.

Lancia.
W tegorocznej imprezie ponownie weźmie udział Lancia Ardea z 1939 roku, sedan z pierwszej serii, którym pojedzie Polska aktorka Kasia Smutniak, a Włoszka z wyboru, która od 2015 roku jest ambasadorką modelu Ypsilon. Wzmacnia się w ten sposób legendarna więź łączącą markę Lancia i kobiety, czego dowodem jest geneza modelu Ardea, który powstała dzięki uporowi Adeli Miglietti, wdowie po Vincenzo Lancii.
To Ona urzeczywistniła pomysł swojego męża, aby odtworzyć w zmniejszonej skali 9/10 linie osławionej Aprilii, przychylnie przyjętej przez Klientów i krytykę.  Na świecie pojawił się zatem mały i łatwy w obsłudze samochód o nowoczesnym i aerodynamicznym wyglądzie, dzięki czemu Ardea była bardzo oszczędna pod względem spalania i doskonała pod względem osiągów, również dzięki najmniejszemu w historii silnikowi skonstruowanemu dla Lancii: 903 cm3, 28 KM i cylindry odlane w żeliwnym bloku, wraz ze skrzynią korbową z korbowodami z duraluminium. Pomimo takich parametrów, jest to doskonały zespół napędowy, trwały i będący w stanie osiągnąć 105 km/h.
Jeśli chodzi o rozmiary, w porównaniu do Aprilii została zmieniona długość i szerokość ramy oraz zmniejszono ciężar nadwozia, zachowując przy tym opływowość Aprilii oraz charakterystyczne, zaakcentowane krzywizny części tylnej. Wszystko to przyczyniło się do redukcji spalania: tylko 7 litrów benzyny na 100 km, co było wyjątkowym, jak na tamte czasy, osiągnięciem.
Ardea prezentowała rozwiązania techniczne reszty gamy, takie jak: zawieszenie przednie z niezależnymi kołami, tuleje Silentblock z tyłu oraz 4-stopniową skrzynię biegów. Pomimo ultrakompaktowych rozmiarów samochód był elegancki i wyrafinowany: wnętrze wykonane było z miękkiej tkaniny, dostępne na zamówienie ze skóry, posiadało pełne oprzyrządowanie i inne małe, przydatne akcesoria, takie jak zegar czy zwijana zasłonka na szybę tylną. Produkowana do roku 1953 i wypuszczona w czterech seriach Ardea, której designem inspirowane są aktualnie produkowane modele Ypsilon, potrafiła osiągnąć również znaczące wyniki w sporcie w Mille Miglia, kiedy to w 1947 roku uzyskała znaczące zwycięstwo w swojej klasie.

Fiat.
Na linii startu pojawią się również dwa spidery Fiat o niezwykłym uroku i historii: 508S z 1934 roku, znany, jako „Balilla Coppa d'Oro" i 1100 TV Trasformabile z 1955 roku. Pierwszy samochód zawdzięcza swoją nazwę zwycięstwu odniesionemu w „Coppa d'oro del Littorio" w 1934 roku. Wyróżniający się czerwonymi, pełnymi błotnikami (wersja Mille Miglia oddzieliła je od reszty karoserii), samochód skonstruowany został bezpośrednio na bazie Fiata 508 S Balilla Sport z 1933 roku, dwuosobowego spidera z otwieranym dachem i szprychowymi kołami. W wystawianym egzemplarzu Fiata zamontowany jest umieszczony z przodu silnik o pojemności skokowej 995 ccm, o maksymalnej mocy 30 KM i mający zawory boczne umieszczone w głowicy, a także gaźnik marki Zenith 30. Maksymalna prędkość oscyluje wokół 110 km/h.
Należy również przypomnieć, że protoplasta (Fiat 508 Balilla z 1932 roku) wraz z Fiatem 500 Topolino z 1936 roku był rezultatem długiej drogi, na którą Fiat wszedł już we wczesnych latach 20. ubiegłego wieku, kiedy to firma zaczęła myśleć o samochodach o mniejszych rozmiarach, lżejszych, ze słabszymi silnikami, ale jednocześnie o mniejszym spalaniu i, co nie mniej ważne, bardziej przystępnych finansowo. Powstał w ten sposób pierwszy projekt dla małych samochodów nazwany „projektem 500": to dlatego poprzedniczki Balilli i Topolino przybrały nazwy handlowe Fiat 501 i Fiat 509, żeby dojść później do Fiata 508 Balilla i Fiata 500 Topolino. Balilla została zaprezentowana w 1932 roku i od razu, do klasycznych wersji sedana i torpedo została dołączona jeszcze doskonalsza, elitarna wersja spider. Na bazie tej ostatniej, w roku 1933 roku powstała 508 S Balilla Sport - oferowana w wersjach Coppa d'oro i Mille Miglia - a następnego roku zadebiutował wariant z mocniejszym silnikiem 36 KM.
Drugi samochód biorący udział w Mille Miglia 2016 to Fiat 1100 TV Trasformabile z 1955 roku, fascynujące dwuosobowe i dwudrzwiowe auto z chromowanym grillem, panoramiczną szybą przednią, składanymi siedzeniami i oponami z białym pasami. Wyposażony w mocny silnik o pojemności 1089 ccm i mocy 50 KM oraz gaźnik marki Weber 36, samochód osiąga maksymalną prędkość 143 km/h. Doskonałe są również umiejętności dynamiczne, dzięki zastosowaniu niezależnych zawieszeń przednich i drążka stabilizacyjnego zarówno z przodu, jak i z tyłu, który gwarantuje wysoką niezawodność na zakrętach i płynną jazdę.
Dzięki tym osiągom, model Fiat 1100 TV Trasformabile brał często udział w imprezach sportowych, w tym w Mille Miglia, ale zawsze wystawiany był przez osoby prywatne, ponieważ w tamtych czasach nie istniał oficjalny zespół wyścigowy Fiata. Wreszcie należy przypomnieć, że Fiat 1100 TV Trasformabile - wyprodukowany w zaledwie 142 egzemplarzach - wywodzi się bezpośrednio z wersji „TV" (Turismo Veloce) Fiata 1100. W porównaniu do czteroosobowego sedana z nadwoziem samonośnym z 1953 roku, który odniósł natychmiastowy sukces, wersja „TV" oferowała lepszy silnik o większych osiągach, podwójny gaźnik marki Weber, który razem ze zmodyfikowanym napędem, zapewniał lepsze osiągi. Ponadto, kilka korekt nadwozia, takich jak: światło przeciwmgielne na środku grilla, dwukolorowy lakier, białe pasy na oponach, siedzenia z regulowanym oparciem oraz dywaniki welurowe, z pewnością wpłynęły pozytywnie na wygląd, nie ujmując niczego włoskiej elegancji i wzornictwu 

Pozostała zawartość