18.08.2008

Systemy i technologie najnowszej generacji


Przy pełnym poszanowaniu tradycji Lancii, nowy model Delty dokonuje wielkiego skoku w dziedzinie innowacji technologicznych mających zastosowanie do dynamiki prowadzenia, bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Najlepszym przykładem na to może być wprowadzenie systemów i urządzeń najnowszej generacji - niektórych po raz pierwszy w segmencie - zdolnych do zmienienia nawet najkrótszego przejazdu w przyjemną podróż.

Dynamika prowadzenia i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

Lancia Delta została zaprojektowana, aby uzyskać maksymalną ocenę w testach bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego, dzięki zastosowaniu 6 poduszek powietrznych (przednich, bocznych i kurtyn, montowanych seryjnie w całej gamie), trzypunktowych pasów bezpieczeństwa z napinaczami oraz ogranicznikami siły napięcia. Ponadto nowy model korzysta z najbardziej wyrafinowanych elektronicznych systemów kontroli zachowania dynamicznego pojazdu, jak ABS z EBD, a także z najnowszej wersji systemu ESP (noszącej nazwę Absolute Handling System) i „aktywnego elektronicznego układu kierowniczego" (DST).  

Absolute Handling System i układ kierowniczy DST (Drive Steering Torque)

Dla zapewnienia kierowcy perfekcyjnego panowania nad pojazdem Lancia Delta stosuje Absolute Handling System - unowocześniony system ESP (Electronic Stability Program), działający w warunkach zbliżonych do granicznych, kiedy na ryzyko wystawiona jest stabilność samochodu i pomagający kierowcy w opanowaniu auta. Co więcej, systemowi Absolute Handling System towarzyszą: system Hill Holder, wspomagający kierowcę przy ruszaniu na pochyłości, system zapobiegający poślizgowi ASR (Anti Slip Regulation), działający przy każdej prędkości na hamulce i silnik w celu zoptymalizowania parametrów jezdnych oraz system MSR (Motor Schleppmoment Regelung), interweniujący przy gwałtownej redukcji biegu i zwracający moment silnikowi.

Absolute Handling System Lancii Delta to rozwiązanie zaawansowane, ponieważ wprowadza kilka bardzo ważnych funkcji, jak np. LTF (Linearization Torque Feedback) i TTC (Torque Transfer Control). Nowy system kontroli działa zawsze w sposób „dyskretny" dzięki zestawieniu z układem DST (Drive Steering Torque), „aktywnym elektronicznym układem kierowniczym", który zapewnia automatyczną korektę i kontroluje nadsterowność na nawierzchniach o niskiej przyczepności.

DST (Drive Steering Torque) to innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo jazdy, a także parametry komfortu prowadzenia. Elektroniczny układ kierowniczy w każdych warunkach jazdy sugeruje kierowcy w właściwe manewry do wykonania, umożliwiając uzyskanie doskonałych parametrów przyczepności i zapewniając duże poczucie pewności. To zasługa stałej interakcji pomiędzy elektrycznym układem wspomagania kierownicy (generującym moment obrotowy kierownicy) a elektronicznym układem kontroli dynamicznej (Absolute Handling System). Krótko mówiąc, DST dokonuje automatycznej korekty, pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i zapewnia „dyskrecję" działania układu Absolute Handling System.

System DST okazuje się szczególnie przydatny w trzech sytuacjach:
•    W przypadku nadsterowności, system podpowiada najwłaściwszy manewr dla zachowania kontroli nad pojazdem w każdych warunkach.
•    funkcja MCF (Mu-Split Control Function) działa w przypadku jazdy po nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności (na przykład w zimie zdarza się często, że dwa koła jadą po lodzie, a pozostałe dwa po asfalcie). W tym szczególnym przypadku system DST umożliwia automatyczną kontrę kierownicy pozwalającą opanować samochód (i uniknąć zarzucenia) oraz zatrzymać się na możliwie najkrótszym dystansie (droga hamowania zostaje obniżona o 10%).  
•    LTF (Linearization Torque Feedback): podczas sportowej jazdy system zadziała, jeśli stwierdzi poważniejsze przyspieszenie boczne (od 0,6g), dostarczając dodatkowy moment wstrzymujący kierownicę. W ten sposób poprawia się znacznie wrażenie panowania nad pojazdem na zakręcie, przede wszystkim przy dużych prędkościach.

Lancia Delta proponuje również nowy system TTC (Torque Transfer Control), który poprawia przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła, a przede wszystkim zapewnia doskonałe zachowanie pojazdu na łuku, zapewniając pewne i przyjemne prowadzenie przy jeździe sportowej lub w warunkach niskiej przyczepności.
Działanie systemu TTC opiera się na wykorzystaniu układu hamulcowego, odpowiednio sterowanego przez centralkę Absolute Handling System, dla uzyskania zachowania bardzo zbliżonego do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Innymi słowy -  system TTC symuluje elektronicznie obecność samoblokującego układu różnicowego. Dokładniej mówiąc, układ hamulcowy przednich kół w warunkach przyspieszenia na łuku działa odpowiednio na wewnętrzne koło, zwiększając działanie napędu na koło zewnętrzne (bardziej obciążone), przez co moment obrotowy zostaje rozdzielony pomiędzy przednie koła napędzające w sposób dynamiczny i stały, zgodnie z warunkami jazdy i nawierzchni.

Zawieszenie elektroniczne o zmiennej sile tłumienia (Reactive Suspension System)

Schemat zawieszenia zastosowany w Lancii Delta korzysta ze sprawdzonej architektury, która została jednak poddana optymalizacji z punktu widzenia komfortu i masy. Z przodu zastosowano zawieszenie typu McPherson z belką i wahaczami zoptymalizowanymi dla nowych warunków obciążenia. Dla tylnego zawierzenia wybrano rozwiązanie z belką skrętną i drążkiem stabilizatora, w celu uzyskania doskonałych parametrów prowadzenia.
Prawdziwą nowością modelu jest jednak wprowadzenie elementu wyposażenia zrealizowanego we współpracy z Magneti Marelli: innowacyjnego systemu tłumienia drgań (Reactive Suspension System). Dotychczas był on zastrzeżony dla najnowszych modeli aut z wyższych segmentów Zastosowano go po raz pierwszy przez Grupę Fiata w pojeździe ze średniego segmentu.

Reactive Suspension System - poprzez elektroniczną kontrolę amortyzatorów w czasie rzeczywistym - umożliwia zmniejszenie drgań korpusu pojazdu w każdych warunkach jazdy, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa, komfortu i wygody prowadzenia. Dzięki kilku czujnikom system określa strategię jazdy oraz warunki nawierzchni, a następnie wybiera najwłaściwsze zasady kontroli. Wśród nich funkcję o nazwie „Sky-Hook", która pozwala odizolować kabinę, zapewniając jej doskonałą stabilność względem zakłóceń zewnętrznych.
Ponadto, dzięki wysokim zdolnościom obliczeniowym centralki elektronicznej oraz szybkiej i precyzyjnej reakcji elektrozaworów, system neutralizuje na samym początku wstrząsy pochodzące od nierównej  nawierzchni i umożliwia doskonałą kontrolę dynamiczną również przy sportowej jeździe, podnosząc sprawność kierowania i precyzję manewrów.

Driving Advisor

Chwila nieuwagi, albo sen: dwie sytuacje stanowiące dla kierowcy potencjalne zagrożenie wypadnięciem z drogi. Aby ograniczyć to ryzyko, w Lancii Delta zastosowano system Driving Advisor - ważny element wyposażenia bezpieczeństwa prewencyjnego, który informuje kierowcę o niezamierzonym zbliżeniu się do krawędzi drogi. Kiedy pojazd jedzie z prędkością od 65 do 135 km/h, system generuje moment działający na koło kierownicy (4 Nm przy linii ciągłej i 2 Nm przy linii przerywanej), zwracając w ten sposób uwagę kierowcy na przekroczenie linii rozdzielającej pasy.

Zasada działania Driving Advisor jest następująca: pierwszy element, to system optyczny złożony z kamery połączonej z oprogramowaniem przetwarzającym obraz, który w trakcie jazdy przesyła dane dotyczące geometrii drogi przed pojazdem (na odległość do 20 m). Układ optyczny rozpoznaje linie wyznaczające pas ruchu i podaje odległości dotyczące pozycji pojazdu, zarówno pod względem oddalenia od środka pasa jak pod względem orientacji.

Drugim kluczowym elementem systemu Driving Advisor jest centralka przetwarzająca dane, o własnych strategiach kontroli, obliczająca trajektorię pojazdu i oceniająca, czy w krótkim czasie grozi wypadnięcie z drogi. Prognoza opiera się na oparciu o dane systemowe z kamery oraz standardowych czujników dynamicznych zamontowanych w pojeździe. Centralka określa następnie sposób działania na układ kierowniczy i w ten sposób - poprzez moment obrotowy odczuwalny na kierownicy - kierowca odczuwa opór kierownicy zapobiegający przekroczeniu brzegu pasa ruchu.

Trzecim elementem systemu jest elektrycznie wspomagany układ kierowniczy, z odpowiednim silnikiem oraz czujnikami momentu obrotowego i kąta kierownicy, koniecznymi do prawidłowego działania. Ten układ realizuje żądanie momentu obrotowego określone przez strategie kontroli.

Niektóre charakterystyki działania sprawiają, że interakcja z kierowcą jest skuteczna i intuicyjna. Dopóki pojazd porusza się z daleka od krawędzi pasa ruchu, normalny opór kierownicy nie ulega zmianie. Ponadto system nie działa, kiedy włączony zostaje kierunkowskaz, który sygnalizuje, że kierowca zamierza wykonać manewr opuszczenia pasa. W przypadku wygenerowania momentu obrotowego działającego na kierownicę, stanowi on dla prowadzącego pojazd wskazówkę, w którą stronę ma wykonać skręt, aby auto powróciło na pas.

System Driving Advisor służy zatem do zapobiegania sytuacjom spowodowanym roztargnieniem kierowcy. Kluczową charakterystyką systemu jest naturalne i intuicyjne współdziałanie za pomocą informacji, które można natychmiast zinterpretować i zrozumieć oraz szybko na nie zareagować. Ważny jest również fakt, że moment przenoszony na kierownicę nie tylko przeciwdziała przekroczeniu bocznych linii, ale jednocześnie dostarcza wskazówkę dotyczącą właściwego skrętu kierownicą, który trzeba wykonać, aby pojazd powrócił na pas. Kierowca zachowuje przy tym pełną kontrolę nad pojazdem i ma zawsze możliwość zadziałania z większą siłą, jeśli uzna to za konieczne.

Komfort podróży i dobre samopoczucie w kabinie

Lancia Delta staje się wyznacznikiem nowej technologii, nie tylko pod względem silników, ale również elektroniki służącej wygodzie i dobremu samopoczuciu podczas jazdy. Najlepszym tego przykładem jest nowa generacja systemu Blue&MeTM, debiutującego właśnie w tym modelu Lancii i zapewniającego nowe możliwości słuchania muzyki. Oprócz tego nabywca może wyposażyć swoją Deltę w Blue&MeTM Nav, niezwykle skuteczny piktogramowy układ nawigacji, umożliwiający m.in. dostęp do całego zestawu prostych i użytecznych usług teleinformatycznych za najkorzystniejszą cenę na rynku (Lancia Delta jest pierwszym pojazdem Grupy Fiata, który proponuje ten element wyposażenia od samej premiery modelu).

Ponadto dostępne są inne istotne elementy wyposażenia i systemy sprzyjające maksymalnej przyjemności prowadzenia: począwszy od nowego nawigatora satelitarnego Instant Nav, przez system Easy Parking, po nowe przednie i tylne światła zespolone.

Blue&Me i Blue&Me Nav

Lancia Delta proponuje Blue&Me (również w wersji Nav), innowacyjny system będący owocem współpracy Fiat Group Automobiles i Microsoftu i zmieniający standardy komunikowania się, informacji oraz rozrywki na pokładzie samochodu.

Charakteryzujące się prostotą działania urządzenie pozwala w łatwy i pewny sposób telefonować i przyjmować rozmowy telefoniczne oraz słuchać muzyki podczas jazdy, a technologia Bluetooth® umożliwia komunikację pojazdu ze światem zewnętrznym za pomocą takich osobistych urządzeń jak telefony komórkowe i palmtopy.
Urządzenie Blue&MeTM jest oparte na otwartym i stale unowocześnianym systemie, z możliwością aktualizacji, elastycznym i o modułowych elementach. Fiat Group Automobiles i Microsoft, z pomocą Magneti Marelli, oferują platformę dostosowaną do większości dostępnych telefonów komórkowych, odtwarzaczy muzycznych i innych osobistych urządzeń. Zastępuje ona dotychczasowe sztywne i kosztowne urządzenia, z korzyścią w postaci możliwości podążania za innowacjami rynkowymi i zachowania pełnej integracji z pojazdem. A wszystko to za umiarkowaną cenę.

Blue&MeTM zapewnia ponadto najwyższe bezpieczeństwo i prostotę wykorzystania. System rozpoznawania mowy, jego pełna integracja z przyciskami na kierownicy oraz informacjami na wyświetlaczu przyrządów, pozwalają użytkownikowi wyposażonemu w telefon komórkowy Bluetooth® korzystać z niego bez odrywania rąk od kierownicy, nawet jeśli aparat jest ukryty w kieszeni kurtki, albo torby. Oprócz tego „zaawansowany system rozpoznawania mowy" daje możliwość natychmiastowego i interaktywnego kontaktu - faza nauki mowy nie jest potrzebna - i umożliwia także odczyt przychodzących wiadomości SMS.

Należy też podkreślić, że wraz z nową Deltą, system Blue&MeTM czyni kolejny krok naprzód, dodając nowe funkcje potwierdzające wyjątkową elastyczność platformy. Podłączenie do portu USB odtwarzacza muzycznego umożliwia słuchanie długich godzin muzyki w formatach cyfrowych MP3, WMA i WAV zapisanych w telefonie komórkowym, odtwarzaczu MP3, albo przenośnej pamięci flash. Ponadto, dla poprawienia współpracy z i-Podem, Lancia Delta umożliwia odtwarzanie - poza wymienionymi formatami - również plików z rozszerzeniem AAC, pod warunkiem, że nie są chronione systemem DRM i zostały zapisane na twardym dysku. To nie wszystko. Aby zapewnić pasażerom wyższy komfort, system Blue&MeTM Lancii Delta wyświetla informacje o utworach na wyświetlaczu radia (dotychczas wyłącznie na wyświetlaczu zestawu przyrządów).

Nabywca Lancii Delty może również wyposażyć swój samochód w system Blue&MeTM Nav, obejmujący zestaw nawigacyjny złożony z dysku USB z zapisaną mapą oraz płyty CD z kopią zapasową, która może zostać wykorzystana do zachowania mapy na odtwarzaczach MP3.

Przycisk Nav umożliwia bezpośrednie połączenie z menu nawigacji, do którego dostęp możliwy jest również za pomocą przycisków na kierownicy i poleceń głosowych. Uruchomienie nawigacji jest możliwe zaraz po podłączeniu dysku USB. Punkt docelowy wprowadza się poprzez wybranie za pomocą przycisków na kierownicy początkowych liter adresu, który można dokończyć poleceniami głosowymi.

Podobnie jak inne informacje, na wyświetlaczu zestawu przyrządów są dostępne również szczegóły nawigacji: adres docelowy, piktogramy kierunku, informacje o czasie przyjazdu, interesujące miejsca, wraz z tradycyjnymi wskazówkami głosowymi podawanymi przez głośniki. Ponadto, w odróżnieniu od zwykłych urządzeń (niepozwalających na jednoczesne działanie nawigacji i odtwarzanie muzyki, chyba że przy zmieniarce CD) Blue&MeTM Nav umożliwia niezwykle łatwą nawigację, przy jednoczesnym słuchaniu muzyki z własnego odtwarzacza i stałej możliwości skorzystania z telefonu komórkowego.

Dzięki programowi nawigacyjnemu na komputerze PC i z pomocą płyty CD z kopią zapasową istnieje możliwość zapisania na pamięci USB map innych krajów, zakupionych później. Można, więc wybrać mapę jednego państwa (na przykład Włoch, Francji, Niemiec, itp.), lub jego określonej części (na przykład Włochy północne/środkowe/południowe), albo region łączący w sobie mapy fragmentów kilku krajów (np. północne Włochy i Szwajcaria, Austria i południowe Niemcy).

Instant Nav: nowy nawigator satelitarny z mapami

Na życzenie Lancia Delta może zostać wyposażona w Instant Nav, nowatorski system infotelekomunikacyjny najnowszej generacji, który w jednym urządzeniu zintegrowanym z deską rozdzielczą łączy nawigator satelitarny z mapami, dwupasmowy odbiornik radiowy oraz odtwarzacz CD MP3. Ponieważ Instant Nav jest też kompatybilny z Blue&Me, dostępna jest w nim również funkcja Mediaplayer, wykorzystywana po podłączeniu dysku przenośnego, iPoda, itp. do złącza USB oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth łączący się z osobistym telefonem komórkowym.

Zrealizowany wspólnie z Magneti Marelli system jest umieszczony pośrodku deski rozdzielczej i ma kolorowy ekran o przekątnej 6,5 i formacie 16:9, o poziomie jasności i ostrości, który umożliwia jego widoczność w każdych warunkach oświetlenia. Dzięki swojemu rozmiarowi nawigator ułatwia zrozumienie nawet najbardziej skomplikowanych wskazówek, znacząco ułatwiając zadania kierowcy.

Instant Nav to rozwiązanie infotelematyczne zaprojektowane specjalnie po to, aby pomagać kierowcy poprzez łatwe użycie poleceń i funkcji. Znacząco podnosi to wygodę i prostotę wszystkich czynności podczas podróży do celu, czego dowodem może być estetyczny i niezwykle czytelny interfejs graficzny. Co więcej, algorytmy obliczeniowe trasy zostały zoptymalizowane dzięki wykorzystaniu prędkości dostępu do kartograficznej bazy danych, która jest teraz zapisana na karcie pamięci SD (Secure Digital).

Innym elementem charakterystycznym systemu jest zastosowanie podwójnego tunera z technologią „diversity" dla optymalnego dostrojenia stacji i pobierania informacji o ruchu drogowym na kanale RDS-TMS (Traffic Message Channel). Po zainstalowaniu systemu Instant Nav wspólnie z Blue&Me, dzięki ich integracji funkcjonalnej, istnieje możliwość pokazywania na kolorowym wyświetlaczu danych dotyczących rozmów telefonicznych wychodzących i przychodzących (włącznie z wiadomościami SMS), takich jak numer telefonu i nazwisko mu przypisane w książce telefonicznej, a także danych telefonu obecnie podłączonego poprzez system Bluetooth.

Tak wysoki poziom integracji pozwala również pasażerowi obsługiwać wybrane funkcje telefoniczne i odtwarzacza Mediaplayer, umożliwiając pokazywanie na kolorowym wyświetlaczu danych utworów audio zapisanych na urządzeniu podłączonym do złącza USB, takich jak tytuł, autor, itp.

System wspomagania parkowania

Poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego jest często trudnym zadaniem w miastach o dużym nasileniu ruchu. Nie mówiąc już o tym, że jeśli już je znajdziemy, to z powodu niewielkiej ilości dostępnego miejsca, manewr może okazać się dość kłopotliwy.

Właśnie dlatego Lancia Delta stosuje innowacyjny system wspomagania parkowania. Pomaga on kierowcy zarówno sprawdzić, czy dane miejsce ma odpowiednie wymiary, jak i wykonać sam manewr parkowania. W pierwszej fazie system mierzy długość dostępnego miejsca, sygnalizując, czy jest wystarczające dla samochodu. Następnie system wykonuje automatycznie skręt na wstecznym biegu, pozostawiając kierowcy jedynie zadanie regulowania prędkości auta za pomocą pedałów przyspieszenia i hamulca.

Podczas jednego manewru pojazd ustawia się prawidłowo na równoległym miejscu parkingowym, optymalizując jego pozycję tak, aby ograniczyć liczbę kolejnych manewrów wyrównujących, wykonywanych przez kierowcę. Kierowca zachowuje oczywiście pełną kontrolę nad całą operacją, naciskając na pedały. Może też wyłączyć system poprzez skręt kierownicą lub wyłączenie wstecznego biegu, albo alternatywnie - naciskając odpowiedni przycisk.

Serce systemu wspomagania parkowania stanowi czujnik radarowy zainstalowany po prawej stronie pojazdu, wewnątrz przedniego zderzaka. Wiązka radarowa zostaje wyemitowana w przestrzeń po prawej stronie, a jej odbicie jest odbierane przez czujnik, który odtwarza mapę obszaru pomiędzy zaparkowanymi autami, „widzi" wolne miejsce i określa ewentualne przeszkody. Jednocześnie, na podstawie informacji pochodzących z pomiaru prędkości kół, system jest w stanie określić długość wolnego obszaru.

Kierowca otrzymuje informację, że miejsce nadaje się do zaparkowania, jeśli jego zmierzona długość jest odpowiednia do długości pojazdu (musi wynosić przynajmniej 5,30 metra). Sygnalizator akustyczny informuje o stwierdzeniu, że miejsce jest odpowiednie, a na wyświetlaczu pojawia się informacja czy manewr parkowania jest możliwy w jednej fazie, czy w kilku.

Jeśli kierowca uzna, że zasygnalizowane miejsce nadaje się do parkowania zgodnie z przepisami i włączy wsteczny bieg, system przejmie kontrolę nad dynamiką boczną pojazdu za pomocą elektrycznego układu kierowniczego. Umożliwi w ten sposób kierowcy zdjęcie dłoni z kierownicy i sterowanie ruchem pojazdu wyłącznie za pomocą pedałów przyspieszenia oraz hamulca. W tej fazie maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu wynosi 7 km/h, natomiast do wyłączenia systemu wystarczy ruch kierownicą.

Światła najnowszej generacji

Zrealizowane przez firmę Magneti Marelli Automotive Lighting przednie i tylne światła Delty wyróżniają się niezwykle nowoczesnym wyposażeniem połączonym z nowatorskim designem, inspirowanym jednocześnie liczącą cały wiek tradycją Lancii. W obydwu urządzeniach stosowane są diody LED, które w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami odznaczają się większą intensywnością światła, zapewniając większe bezpieczeństwo w połączeniu z charakterystyczną estetyką. Kiedy są wyłączone, wydają się jednokolorowe, ale po włączeniu - dzięki światłu diod LED - przyjmują kolory odpowiednich funkcji.

Warto wspomnieć, że przednie światła mają funkcję „świateł dziennych" (Adaptive Daytime Led), która po uruchomieniu samochodu, włącza automatycznie światła pozycyjne. Należy podkreślić, że funkcja ta jest zgodna ze szczegółową normą europejską, która wejdzie w życie w 2012 roku.

Eleganckie i awangardowe z technicznego punktu widzenia przednie światła Lancii Delty są dostępne w dwóch wersjach: pierwszej z żarówkami halogenowymi, drugiej z lampami ksenonowymi i funkcją Adaptive Xenon Light. W tej wersji wiązka światła drogowego/mijania powstaje w wyniku działania układu opartego na technologii ksenonowej, wyposażonego w automatyczny system korekty wysokości (dla uniknięcia oślepiania) oraz ruchu w płaszczyźnie poziomej na zakrętach. Dostosowanie kierunku świateł na zakręcie - funkcja o nazwie Adaptive Xenon Light - jest zrealizowana poprzez awangardowy system elektronicznego sterowania, całkowicie zintegrowany z siecią C-CAN. Wiązka światła podąża za kierunkiem skrętu kierownicy, wykonując obrót proporcjonalny do promienia skrętu, do maksymalnej wartości 15° i zapewniając pojazdowi awangardową stabilność dynamiczną.
Na koniec - przednie światła przeciwmgielne Lancii Delty są wyposażone w dodatkową funkcję fog-cornering. Dzięki niej parabola światła zostaje poszerzona do 70°, co umożliwia doskonałą widoczność, szczególnie na zakrętach. W tym przypadku, przy niskiej prędkości, po przekroczeniu pewnego kąta skrętu, światło przeciwmgielne po stronie zakrętu włącza się automatycznie wskutek zadziałania elektronicznej centralki pojazdu. Gładka soczewka i klosz o wysokim połysku, przyczyniają się dodatkowo do nadania światłu jeszcze szlachetniejszego wyglądu.

 


najnowsze filmy

wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj...

Od
Do
Szukaj

Najnowsze komunikaty